Salliville UAS ilmatilavyöhykkeille tulee vakuutusvelvollisuus eli lennättäjiltä edellytetään jatkossa kolmannen osapuolen vastuuvakuutusta.
Sallivat UAS:t haettiin Ilmailuliiton toimesta aikoinaan ilman vakuutusvelvollisuutta ja sellaisena ne myös Traficomin toimesta myönnettiin. Valitettavasti asiassa kävi viranomaisten päässä pieni väärin tulkinta eli talvella 2022-23 löytyikin ilmailulain hallituksen perustelumuistiosta maininta, että sallivilla UAS:lla tulee edellyttää riittävää kolmannen osapuolen vastuuvakuutusta silloin kun avoimen toimintakategorian rajat ylitetään.
Asiaa on sittemmin tulkittu monen juristin ja asiantuntijan toimesta. Nykytilanne on kieltämättä vähän kiusallinen kun toisaalta sallivat UAS:t haettiin ilman vakuutusvelvollisuutta ja sellaisena ne myönnettiin mutta viranomaisen olisi pitänyt vaatia vakuutuksia. Asian korjaamista käytännössä on tiedusteltu Traficomista useaan otteeseen kuten myös vakuutusvelvollisuuden yksityiskohtia, mutta selkeitä vastauksia on saatu niukasti. Tulkintavirhe korjataan viranomaisten päässä todennäköisesti tulevaisuudessa lisäämällä OPS M1-29 ilmailumääräykseen maininta vakuutusvaatimuksesta.
Käytännössä muutoksella on vähän vaikutuksia, koska suurin osa lennätyspaikoista jo nykyään edellyttää kolmannen osapuolen vastuuvakuutusta kenttäsäännöissään. Toimikunta suosittelee kaikkia sallivan UAS:ia hyödyntäviä kerhoja tarkistamaan kenttäsääntönsä ja päivittämään niihin vaatimuksen henkilökohtaisesta vakuutuksesta.
Myös vakuutusten osalta tilanne on hieman haasteellinen, koska soveltuvia vakuutuksia on saatavilla rajoitetusti ja viranomainen ei ole antanut muita vaatimuksia vakuutukselle kuin, että sen tulee olla "riittävä".
- Liiton jäsenyyteen kuuluva vakuutus toimii selkeästi hyvänä vaihtoehtona, koska se kattaa kaikki sallivan UAS:n toiminnan.
- Omaan kotivakuutukseen liitetty kolmannen osapuolen vastuuvakuutus voi myös toimia, mutta harrastajan kannattaa tarkistaa kotivakuutuksensa ehdot eli kattaako se oman harrastustoiminnan koko laajuudessaan, koska osassa kotivakuutuksia vakuutusehdoissa voi olla määräyksiin tai laitteisiin liittyviä rajoituksia (esim. suihkuturbiinit voimanlähteenä ei kuulu vakuutuksen piiriin).
- Lisäksi vastaavia vakuutuksia tarjoaa ulkomaisia yhtiöitä kuten Coverdrone, mutta näissä tulee jälleen tarkistaa vakuutusehdot eli miten hyvin vakuutus toimii.
Kerhoilla ei ole velvollisuutta tarkistaa sallivien UAS:ien käyttäjien vakuutusturvan voimassaoloa tai kattavuutta. Kerholle riittää, että maininta vakuutusvaatimuksesta on kenttäsäännöissä ja sen jälkeen vastuu "siirtyy kuulijalle".
Toimikunta selvittää edelleen yhteisövakuutusten saatavuutta kerhoille ja salliville UAS:lle mutta tällä hetkellä ko. vakuutuksia tuntuu olevan huonosti saatavilla markkinoilta.
Lisätietoa vakuutusvelvollisuudesta ja vakuutuksen riittävyydestä/soveltuvuudesta voi tiedustella Traficomista.
Moi,
Ainakin osa uusista kenttäsäännöistä on mennyt läpi Traficomissa maininnalla "suositellaan kolmannan osapuolen vastuuvakuutusta". Aikooko Traficom käydä kaikki kenttäsäännöt läpi ja vaatia niihin päivityksen uuden laintulkinnan myötä?
t. Jari Vehmaa
Tarkennan vielä tuota edellistä sen verran, että nopealla tarkistuksella ainakin OP:ssa miehittämättömällä ilma-aluksella aiheutetut vahinkojen korvaukset kuuluvat kotivakuutuksen piiriin automaattisesti (kotivakuutus->vastuuvakuutus ja sen ehdot). IF:ssä kuuluu myös kotivakuutuksen piiriin jos on valinnut laajemman turvan eli monilla voi olla vakuutusasia kunnossa jo kotivakuutuksen kautta mutta tämä kannattaa tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstä.